پروژه نیروگاه خورشیدی نخل ساغند

مشخصات فنی پروژه

تجهیزات برند مدل تعداد کشور سازنده
پنل خورشیدی SUNTECH STP545s-C72Vmh 760 چین
اینورتر خورشیدی Fronius Tauro ECO 50-3-D 8 اتریش

درباره پروژه، مراحل و نحوه اجرا

این نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه به ظرفیت ۴۰۰ کیلووات می باشد. کلیه مراحل احداث نیروگاه شامل مشاوره، ارائه طرح توجیهی فنی – اقتصادی، تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی توسط شرکت دادمان یزد صورت پذیرفته است. مراحل نصب این نیروگاه در اوایل خرداد 1401 آغاز گردید و در مهر ماه همان سال به پایان رسیده است. مدت زمان اجرای پروژه ۱1۰ روز بوده است. پس از بازدید شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و تایید فنی نصب نیروگاه، اجازه نصب کنتور داده شد.

این پروژه در سال اول 720.000 کیلووات ساعت برق تولید می کند و با در نظر گرفتن افت ناچیز سالیانه پنلها در طول مدت ۲۰ سال تولید نیروگاه به 12.950.000 کیلووات ساعت خواهد رسید. در طول ۲۰ سال این نیروگاه باعث کاهش تولید 8500 تن گازهای گلخانه ای می گردد. در مقایسه با نیروگاههایی که با استفاده از گاز طبیعی تولید برق می کنند از هدر رفت 1.300.000متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری می کند. در مقایسه با نیروگاههای گازی باعث کاهش مصرف آب به میزان 50.000.000 عدد (بطری آب معدنی ۳۰۰ سی سی) می گردد. برای جلوگیری از تولید این میزان گاز گلخانه ای می بایست در حدود 329.900 اصله درخت کاشته شود. همچنین این آلایندگی معادل این است که یک اتومبیل 270 دور سرتاسر ایران را طی کند.

هدف از اجرای پروژه

فعالیت در مناطق کویری از عمده مزیت هایی که دارد دسترسی آسان به انرژی خورشیدی برای تامین برق است. ساغند از جمله مناطقی است که به دلیل ظرفیت های غنی، سرمایه گذاران را ترغیب کرده است تا در زمینه های مختلف در آن سرمایه گذاری کنند و همین امر نه تنها رونق و آبادی این منطقه را به دنبال دارد، بلکه سبب ایجاد اشتغال و به تبع مهاجرت معکوس و از همه مهم تر حفاظت از محیط زیست آن می شود.

تمام این موارد دلیل خوبی بود تا شرکت خدماتی کتیبه با همکاری شرکت دادمان یزد یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۰۰ کیلووات را در منطقه ساغند راه اندازی کند. این اقدام علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در زمینه انرژی، یک منبع مجزای درآمد برای این منطقه به حساب می آید. از سوی دیگر گردشگری صنعتی است که این منطقه در حال تلاش برای گسترش آن است و بی شک حضور این نیروگاه خورشیدی عنصر مهمی در توسعه منطقه ساغند به شمار می آید.