نکات لازم در زمان خرید پنل خورشیدی

نحوه انتخاب پنل خورشیدی

اگر تصمیم گرفته اید پنل های خورشیدی را در خانه خود نصب کنید، و به سمت برق پاک و ارزان خورشیدی روی بیاورید؛ بهتر است با چگونگی انتخاب یک پنل خورشیدی مناسب آشنا شوید. امیدواریم این مطلب در این زمینه بتواند به شما کمک کند. فراموش نکنید که سیستم پنل خورشیدی یک سرمایه گذاری بلند مدت است؛ از این رو لازم است در کنار قیمت، به عوامل دیگری نیز توجه نمایید.

1- قیمت پنل خورشیدی

احتمالاً قیمت اولین عاملی است که افراد در هنگام مقایسه پنل های خورشیدی به آن توجه می کنند. قیمت یک پنل خورشیدی به متغیرهای مختلفی وابسته است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: اندازه (برحسب وات)، اندازه فیزیکی، برند، کیفیت مواد اولیه، دوام (یا دوره گارانتی) و هر گونه گواهینامه ای که ممکن است یک پنل خورشیدی داشته باشد.

با این حال قیمت تنها عاملی نیست که باید در هنگام انتخاب پنل خورشیدی در نظر بگیرید؛ زیرا اگر نگاه بلند مدتی داشته باشید به این نتیجه می رسید که ارزان ترین پنل ممکن است کارآمدترین و بهترین گزینه ممکن نباشد. شاید بتوان گفت نحوه انتخاب یک پنل خورشیدی مناسب تا حدودی با ریسک همراه است؛ اما از آنجاییکه پنل آنها عمری طولانی دارند (گاهاً بیشتر از 30 سال)، لذا اطمینان از خرید یک سیستم با کیفیت، بهتر از انتخاب ارزان ترین گزینه است.

2- کیفیت پنل خورشیدی

کیفیت یک پنل خورشیدی شامل نحوه تولید پنل و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده آن می شود. تولید کنندگان غالباً پنل های مختلفی را تولید می کنند که از نظر کیفیت، قیمت و کارآیی با هم تفاوت دارند. برخی از تولید کنندگان پنل های خورشیدی به صورت ادغام عمودی کار می کنند؛ یعنی آنها هر مرحله از فرآیند تولید را کاملاً تحت کنترل دارند. آنها توجه زیادی به کیفیت محصولات خود دارند و بر روی بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه گذاری می کنند. اما برخی از تولید کنندگان تنها پنل ها را مونتاژ می کنند و نقشی در تولید سلول های خورشیدی ندارند؛ معمولاً بر روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری انجام نمی دهند. آنها به جای رباتیک، از تولیدات انسانی استفاده می کنند؛ در عوض مقرون به صرفه ترین پنل ها را تولید می نمایند.

بهتر است در هنگام انتخاب تامین کننده پنل، تاریخچه شرکت ها را مورد بررسی قرار دهید و نگاهی به تجربیات مشتریان آنها بیاندازید. از آنجاییکه قرار است سرمایه گذاری بزرگی انجام دهید؛ بهتر است کمی تحقیق کنید و ببینید آیا مشتریان از محصولات و خدمات این شرکت راضی بوده اند یا خیر، و آیا شرکت به تمام وعده های خود به مشتریانش عمل کرده است یا نه.

3- بازده انرژی

بازده یک پنل خورشیدی نشان می دهد که پنل تا چه اندازه می تواند نور دریافتی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و در نتیجه سیستم خورشیدی شما چه مقدار انرژی تولید خواهد کرد. هر چه بازده یک پنل بیشتر باشد؛ پنل بهتر و البته گرانتر است. اما همیشه بزرگترین و پربازده ترین پنل، بهترین انتخاب برای شما نیست؛ زیرا ممکن است مجبور شوید بیش از نیاز انرژی خود، هزینه انجام دهید.

شما باید نیازهای خود را ارزیابی کنید و پنلی را بیابید که به بهترین شکل با نیازهایتان مطابقت داشته باشد؛ این بدان معناست که نباید احتیاجات خود را سطح پایین و یا سطح بالا بگیرید. آیا شما برای بردن فرزندتان به مدرسه نیاز به فراری دارید؛ هر چند می توانید با ماشین دیگری هم همین کار را انجام دهید که هزینه ای کمتر را طلب کند. پس با همین نگاه هم، یک پنل خورشیدی مناسب انتخاب نمایید.

4- ضریب دما

به تاثیر گرما بر بازده عملیاتی پنل خورشیدی، پس از نصب آن اشاره دارد. از آنجاییکه گرمای بیش از حد باعث پایین آمدن عمر مفید پنل های خورشیدی می شود؛ لذا هر چه درصد ضریب دما برحسب درجه سانتیگراد پایین تر باشد، بهتر است.

5- دوام

دوام یا ماندگاری یک پنل خورشیدی، نشان دهنده اعتماد تولید کننده به محصولاتش است. معمولاً پنل های خورشیدی دارای 25 سال گارانتی هستند (البته تا زمانیکه شرکت به فعالیت خود ادامه می دهد). اگر تولید کننده ای حاضر نباشد دوره گارانتی بلند مدتی ارائه دهد، باید به کیفیت محصولات آنها شک کرد؛ زیرا آنها نمی خواهند مسئولیت محصولاتشان را برعهده بگیرند. در این مورد باید بسیار احتیاط کنید؛ چون یک قیمت وسوسه انگیز ممکن است شما را گمراه کند و در دراز مدت پشیمانی به بار بیاورد.

البته نباید سهم نگهداری صحیح از پنل های خورشیدی را در افزایش طول عمر آنها نادیده بگیریم. اما باید توجه داشته باشید که خوشبختانه مراقبت از پنل های خورشیدی آسان است و زیاد نیاز به نگهداری ندارند.

6- اندازه

اندازه یک پنل خورشیدی شامل اندازه فیزیکی و اندازه آن برحسب وات است. پنل خورشیدی که شما قرار است بخرید و نصب کنید؛ باید آنقدر بزرگ باشد که برق تمام وسایل برقی منزل تان را تامین کند. در ضمن باید به فضایی که برای نصب پنل خورشیدی دارید نیز فکر کنید. اندازه فیزیکی یک پنل خورشیدی به قدرت سیستم (هر چه تعداد وات پنل بیشتر باشد، پنل بزرگتر است) و نوع سلول های خورشیدی مورد استفاده برای ساخت پنل بستگی دارد.

معمولاً یک خانواده متوسط به یک سیستم خورشیدی 4 کیلو واتی نیاز دارند. وات به خروجی پنل مرتبط است (یک پنل 200 واتی در شرایط ایده آل، در هر ساعت 200 وات برق تولید می کند؛ در حالیکه یک پنل 100 واتی تنها 100 وات برق تولید می کند) و مسلماً به قیمت سیستم هم ارتباط دارد.

وات پنل خورشیدی احتمالاً مهمترین چیزی است که باید کاملاً به آن توجه کنید؛ زیرا دست کم گرفتن آن منجر به کمبود انرژی می شود و برآورد بیش از حد وات هم باعث می گردد تا شما بیش از آنچه که نیاز دارید هزینه کنید.

7- انواع سلول های خورشیدی مورد استفاده

سلول های خورشیدی انواع مختلفی دارند و بازده هر کدام با دیگری متفاوت است. هر چند آشنایی با آنها ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر بیاید؛ اما بهتر است حداقل نام آنها را بدانید و مقداری با آنها آشنایی داشته باشید تا اگر تامین کننده به آنها اشاره کرد سردرگم نشوید.

سلول های سیلیکون مونو کریستالی بازده بالایی دارند، به خوبی گرما را تحمل می کنند و ردپای زیست محیطی کوچکی دارند. در حال حاضر پنل های خورشیدی مبتنی بر سلول های سیلیکونی پلی کریستالی پرکاربردترین نوع پنل در تاسیسات مسکونی هستند. سلول های سیلیکونی آمورف (یا لایه نازک) نیز وجود دارند که کمترین میزان سیلیکون را مصرف می کنند و کارآیی چندانی ندارند. در یک وات برابر، یک پنل کریستالی از یک پنل آمورف کوچکتر است.

سیستم پنل خورشیدی مناسب را برای خانه خود انتخاب کنید

شما می توانید با کمک این راهنما سیستم پنل خورشیدی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهایتان مطابقت داشته باشد. فراموش نکنید که همیشه باید پیشنهادات مختلف را با هم مقایسه نمایید و ببینید کدام تامین کننده بهتر شما را متقاعد می کند.

شما می توانید برای آگاهی از قیمت انواع پنل خورشیدی و یا مشاوره رایگان خرید با کارشناسان شرکت دادمان یزد در تماس باشید.

این مطلب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید!