پروژه نیروگاه خورشیدی ساغند

مشخصات فنی پروژه

تجهیزات برند مدل تعداد کشور سازنده
پنل خورشیدی SUNTECH STP545s-C72Vmh ۱۸۵۷۶ چین
اینورتر خورشیدی SMA SMA Core2 STP 110-60 ۸۶ آلمان

درباره پروژه، مراحل و نحوه اجرا

نیروگاه 10 مگاواتی ساغند با تولید 18هزار مگاوات ساعت برق در سال، تحولی شگرف را در این منطقه ایجاد خواهد کرد و می تواند به عنوان یک مدل در کشور مطرح و سبب ترغیب مناطق مشابه برای نصب نیروگاهی در این سطح شود. شرکت صنعتی معدنی شهداب یزد به عنوان یک شرکت فعال در بخش صنعت و معدن هدف از این اقدام را علاوه بر تامین انرژی و صرفه جویی در هزینه ها، عمل به مسئولیت اجتماعی خود در قبال استان و کشور می داند.

کلیه مراحل احداث نیروگاه شامل مشاوره، ارائه طرح توجیهی فنی – اقتصادی، تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی توسط شرکت دادمان یزد صورت پذیرفته است. مراحل نصب این نیروگاه در اوایل آبان سال 1401 آغاز گردید و در اواخر اسفند به پایان رسیده است  پس از بازدید شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و تایید فنی نصب نیروگاه، مجوز نصب کنتور داده شد.

این پروژه سال اول 18 هزار مگاووات ساعت برق تولید می کند و با در نظر گرفتن افت ناچیز سالیانه پنلها در طول مدت 20 سال تولید نیروگاه به 337.500 مگاووات ساعت خواهد رسید. در طول 20 سال این نیروگاه باعث کاهش تولید 225.000 تن گازهای گلخانه ای می گردد. در مقایسه با نیروگاههایی که با استفاده از گاز طبیعی تولید برق می کنند از هدر رفت 33.750.000 متر مکعب گاز طبیعی و 205،000 بشکه نفت جلوگیری می کند. در مقایسه با نیروگاههای گازی باعث کاهش مصرف آب به میزان 390 هزار مکتر مکعب می گردد. برای جلوگیری از تولید این میزان گاز گلخانه ای می بایست در حدود 850.000 اصله درخت کاشت شود همچنین این آلایندگی معادل این است که یک اتومبیل 6750 دور سرتاسر ایران را طی کند.

هدف از اجرای پروژه

انرژی خورشیدی قابل اعتمادترین، کارآمدترین، مقرون به صرفه ترین و سریع ترین منبع در حال رشدِ تامین انرژی در جهان شناخته شده است. این منبع در مناطق کویری به سان یک معجزه عمل می کند. ساغند منطقه ای است کویری که پتانسیل های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد و همین امر سبب شده توجه به بهبود زیرساخت ها البته با درنظر گرفتن مسائل محیط زیستی مورد توجه بسیار قرار گیرد.

ایجاد نیروگاه با ظرفیت 10 مگاوات ساغند، از پروژه‌های عظیم در قلب کویر است که بی‌شک دستاوردهای بی‌شماری را به این منطقه هدیه خواهد داد و آینده روشنی را برای آن رقم خواهد زد.

یکی از مزیت‌های عمده این نیروگاه را می‌تون تامین برق واحدهای صنعتی و تجاری این منطقه دانست که به‌طور متوسط معادل تامین برق  برای 6000 هزار واحد مسکونی است.