پروژه نیروگاه خورشیدی تجدیدی

مشخصات فنی پروژه

تجهیزات برند مدل تعداد کشور سازنده
پنل خورشیدی SUNTECH STP320-24/Vfw ۱۲۸ چین
اینورتر خورشیدی SMA SUNNY TRIPOWER 20000TL ۲ آلمان

درباره پروژه، مراحل و نحوه اجرا

این نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه به ظرفیت ۸۰ کیلووات است و کلیه مراحل احداث نیروگاه شامل مشاوره، ارائه طرح توجیهی فنی – اقتصادی، تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی توسط شرکت دادمان یزد صورت پذیرفته است. مراحل نصب این نیروگاه در تیر ماه سال ۹۷ آغاز شد و اجرای این پروژه نیز ۲۱ روز به طول انجامید. پس از بازدید صورت گرفته توسط شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و تایید فنی نیز نصب نیروگاه، مجوز نصب کنتور صادر شد.

از نکات مثبت این نیروگاه اجرای پروژه برروی سوله موجود در کارخانه است، زیرا از این طریق علاوه براینکه از فضایی بلااستفاده بهترین بهره‌ برداری صورت گرفته، در هزینه سرمایه گذاری اولیه نیز صرفه جویی شده است. همچنین از زیرساخت های موجود در این فضا مانند سقف سوله و انشعاب برق صنعتی نیز استفاده و یک خط تولید جدید علاوه بر خط تولید قبلی ایجاد شد که محصول آن “برق سبز” است.

البته گفتنی است، از نکات منفی این پروژه می توان به خروجی آن اشاره کرد که چون نحوه قرارگیری پنل ها مطابق با وضعیت موجود سوله طراحی شده است، خروجی به میزان ۳درصد از میزان نرمال کمتر می باشد. نهایتا با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، اجرای نیروگاه برروی سوله ی این شرکت کاملا منطقی و اقتصادی است.

این پروژه سال اول ۶۹.۰۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می کند و با در نظر گرفتن افت ناچیز سالیانه ی پنل ها در طول مدت ۲۰ سال تولید نیروگاه به ۱.۲۷۵.۰۰۰ کیلووات ساعت خواهد رسید. در طول ۲۰ سال این نیروگاه سبب کاهش تولید ۸۳۰ تن گازهای گلخانه ای می شود و در مقایسه با نیروگاه هایی که با استفاده از گاز طبیعی تولید برق می کنند از هدر رفت ۱۲۶.۵۰۰متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری می کند. در مقایسه با نیروگاه های گازی نیز کاهش مصرف آب به میزان ۴.۸۲۷.۰۰۰ عدد (بطری آب معدنی ۳۰۰ سی سی) را به دنبال دارد. بهتر است بدانید که برای جلوگیری از تولید این میزان گاز گلخانه ای می بایست در حدود ۳۲۰۰ اصله درخت کاشته شود، نکته قابل تامل اینکه این میزان آلایندگی را می توان با ۲۶ دور حرکتِ یک اتومبیل سراسر ایران مقایسه کرد.

هدف از اجرای پروژه

تخریب محیط زیست به دنبال استفاده از سوخت های فسیلی، همواره یکی از دغدغه های اصلی فعالان محیط زیستی بوده است زیرا این نوع سوخت ها اثرات مخرب جبران ناپذیری برای زمین به دنبال دارند، همین امر هم سبب شده منابع انرژی تجدیدپذیر طی سال های اخیر بسیار مورد توجه صاحبان صنایع در سراسر دنیا قرار گیرند، منابعی همچون انرژی قدرتمند و بی همتای خورشیدی که علاوه بر دسترسی آسان، سبب صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها می شود. اما نکته قابل ذکر در مورد استفاده از خورشید به عنوان یک منبع تامین انرژی این است که درآمدی فارغ از فعالیت مجموعه ها را برای آن ها رقم می زند، همین امر جذابیت استفاده از این منبع تجدیدپذیر را بسیار بیشتر کرده است.

مجموعه صنعتی تاریخ در زمینه نساجی فعال است، باتوجه به اینکه یزد از قطب‌های مطرح نساجی در ایران به شمار می‌رود و قدمت بس دیرینه در این زمینه دارد، صاحبانِ این مجموعه تصمیم گرفتند با همکاری شرکت دادمان یزد، این مجموعه به پنل های خورشیدی برای تامین انرژی موردنیازشان مجهز شود و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، درآمد قابل قبولی از این اقدام به مجموعه تزریق شد.

درباره نیروگاه خورشیدی تجدیدی