تفاوت بین پنل های خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی در چیست؟

از آنجایی که انرژی سبز هر روز محبوب تر از پیش می شود؛ لذا تقاضا برای سیستم های خانگی که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند، روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل در حال حاضر صاحب خانه هایی که به دنبال کاهش ردپای کربن خود و صرفه جویی در قبوض برق منزل شان هستند؛ انتخاب های متعددی دارند.

اگر بخواهید خورشید را به عنوان منبع انرژی خود انتخاب کنید؛ حتماً می دانید که امروزه دو سیستم تحت عنوان پنل های خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی در دسترس هستند. هر چند هر دوی این سیستم ها با جذب نور خورشید کار می کنند؛ اما باید روی سقف خانه شما و رو به جنوب نصب شوند. در واقع شباهت آنها به همین جا ختم می شود، و دو محصول بسیار متفاوت هستند.

گرما و برق

اولین تفاوت اصلی بین پنل های خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی در آنچه آنها تولید می کنند، نهفته است. پنل های خورشیدی با جذب ذرات نور (فوتون ها)، استخراج الکترون ها و هدایت آنها از طریق یک سیم، در واقع از اثر فتوولتائیک استفاده می کنند؛ زیرا جریان الکترون ها همان برق است.

این کار با استفاده از سلول های خورشیدی ساخته شده از مواد نیمه رسانا مانند سیلیکون ها صورت می گیرد؛ آنها دارای یک لایه منفی و یک لایه مثبت هستند و در نتیجه میدان مغناطیسی بین این لایه ها برقرار می شود.

بنابراین می توان از پنل های خورشیدی برای تامین تمام یا بخشی از برق مورد نیاز یک خانه استفاده کرد. سیستم های خورشیدی کوچک باعث صرفه جویی های بزرگ در قبوض برق می شوند؛ در حالیکه سیستم های بزرگتر می توانند آنقدر برق تولید کنند که شما کلاً از شبکه برق بی‌نیاز شوید.

از طرف دیگر آبگرمکن های خورشیدی هیچ برقی تولید نمی کنند. آنها نور خورشید را به شکلی متفاوت به کار می گیرند و آن را به جای انرژی، به گرما تبدیل می نمایند. کلکتورهای خورشیدی از مجموعه ای از لوله ها ساخته می شوند. آنها حاوی محلولی هستند که انرژی خورشیدی را به گرما تبدیل می کند و سپس گرما در یک مخزن آب ذخیره می شود. بعدها می توان از آن برای گرمایش فضا یا تامین آب گرم استفاده کرد؛ در ضمن می توان از کلکتورهای دما پایین برای گرم کردن استخرها هم بهره گرفت.

معمولاً یک سیستم حرارتی خورشیدی، 90% آب گرم مورد نیاز شما را در تابستان تامین می کند، زیرا در این فصل نیازی به گرمایش محیط نیست؛ در حالیکه در زمستان می تواند حدود 40% تا 60% آب گرم مصرفی خانوار را تامین کند. از طرفی قادر است عمر مخزن آبگرمکن را تا 60% افزایش دهد. اما شما می توانید از سیستم حرارتی خورشیدی برای گرمایش خانه و از پنل های ترمودینامیکی برای تامین آب گرم خانه خود استفاده کنید و به این صورت کل انرژی گرمایی خانه خود را به صورت سبز تامین نمایید. اما از آنجاییکه این فناوری برق تولید نمی کند؛ لذا همچنان باید از برق برای تامین انرژی پمپ بهره بگیرید. اما اگر قصد دارید 100% انرژی مصرفی خانه خود را سبز کنید، این برق باید توسط پنل های خورشیدی تامین شود؛ در غیر این صورت باید به شبکه برق متصل شوید.

انرژی سبز

هر چند این دو سیستم متفاوت عمل می کنند و اهداف متمایزی دارند؛ اما هر دوی آنها در خدمت هدف بزرگتر استفاده از انرژی تجدیدپذیر و کم هزینه، به جای برق سنتی و «کثیف تر» هستند. هر دوی این سیستم ها به شما امکان می دهند در هزینه های خود صرفه جویی کرده و به محیط زیست کمک کنید. آنها پس از نصب تا حدی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، و انرژی و آب گرم رایگان شما را تامین می کنند.

این مطلب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید!