مزایا و معایب انرژی خورشیدی

دسته بندی: اخبار

محبوبیت انرژی خورشیدی در زمینه تامین انرژی خانوارها روز به روز در حال افزایش است. در واقع این انرژی نوید دستیابی به یک منبع انرژی تجدیدپذیر و ارزان قیمت را می دهد که تا حد زیادی باعث کاهش هزینه قبوض برق مصرفی خانوارها می شود، و در عین حال سهم انرژی های آلاینده و تجدید ناپذیر را از سبد انرژی آنها می کاهد. اما هنوز ابهاماتی در زمینه مزایا و معایب انرژی خورشیدی مطرح است؛ از جمله اینکه آیا انرژی خورشیدی واقعاً یک منبع انرژی پاک به حساب می آید، و یا اینکه آیا سیستم های خورشیدی صرفه اقتصادی دارند و سرمایه گذاری بر روی آنها توجیه پذیر است یا خیر.

برای اینکه بتوان انتخاب آگاهانه ای داشت؛ باید تمامی مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بررسی کرده و سپس آنها را سبک و سنگین کرد. چنانچه شما هم در زمینه انتخاب انرژی خورشیدی مردد هستید؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید تا با مزایا و معایب انرژی خورشیدی آشنا شوید و با دیدی باز دست به انتخاب بزنید.

مزایای انرژی خورشیدی

1- کاهش هزینه قبوض برق

دقیقاً از روزی که سیستم انرژی خورشیدی را راه اندازی می کنید و آن را به منبع تغذیه خانه خود متصل می نمایید؛ هزینه قبوض برق مصرفی شما به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و بدین صورت می توانید تا حد زیادی در این هزینه ها صرفه جویی نمایید. میزان این صرفه جویی بستگی به اندازه سیستم خورشیدی شما دارد؛ اما چنانچه این سیستم به اندازه کافی بزرگ باشد، می تواند هزینه قبوض برق را به صفر برساند.

اندازه این سیستم با توجه به میزان مصرف و موقعیت جغرافیایی خانه متغیر خواهد بود. برآورد ها نشان می دهند که چنانچه بتوانید بین 21 تا 34 پنل خورشیدی را روی پشت بام منزل خود نصب کنید؛ هزینه قبوض برق تان به صفر می رسد.

از آنجاییکه هزینه راه اندازی پنل های خورشیدی رو به کاهش است؛ لذا نصب پنل های خورشیدی سرمایه گذاری توجیه پذیر و مناسبی محسوب می شود. در ضمن به دلیل اینکه انرژی خورشیدی اساساً رایگان است؛ بنابراین این سیستم می تواند به صورت خودکار هزینه ها را پرداخت کند و بدین صورت قادر خواهید بود چندین دهه در هزینه های قبوض برق خود صرفه جویی کنید. این صرفه جویی در هزینه ها، خود را در کاهش قابل ملاحظه هزینه قبوض برق و یا حتی صفر شدن مبلغ آنها نشان می دهد.

سیستم های انرژی خورشیدی تقریباً قادرند کل هزینه های سرمایه گذاری خود را در قالب هزینه های قبوض برق در 8 سال تسویه کنند. بعد از آن بدون اینکه کار خاصی انجام دهید؛ تنها با داشتن این پنل ها شروع به درآمدزائی می کنید. معمولاً طول عمر مفید پنل های خورشیدی به طور متوسط 25 تا 30 سال است؛ از این رو می توانید دهه ها از آنها استفاده کنید. در ضمن کسانیکه می خواهند سیستم های خورشیدی را امتحان کنند؛ اما هنوز تصمیمی برای خرید آنها ندارند، می توانند از تسهیلات اجاره اعتباری (لیزینگ) استفاده نمایند.

2- مصون ماندن از افزایش هزینه برق در آینده

دهه هاست که هزینه برق همواره روندی افزایشی داشته است. از آنجاییکه استحصال نفت، گاز، زغال سنگ و سایر منابع تجدید ناپذیر روز به روز دشوارتر می شود؛ پس منطقی است انتظار داشته باشیم که هزینه برق هم همواره روندی صعودی داشته باشد. از این رو راه اندازی یک سیستم خورشیدی خانگی به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر و مستمر، یک راهکار عالی برای مصون ماندن از افزایش هزینه قبوض برق است.

3- کاهش فشار بر روی شبکه برق

شبکه برق واقعاً پیچیده است؛ اما این زیربنای کل سیستم های اقتصادی کشورها، از یک قانون ساده عرضه و تقاضا تبعیت می کند. عرضه باید همیشه تقاضا را برآورده کند؛ اما در مواقعی تقاضا بیشتر از میزان برق عرضه شده توسط شبکه است. اگر تقاضا از عرضه پیشی بگیرد؛ خسارت های بلند مدت به بار آمده و خاموشی های گسترده رخ می دهد.

به همین دلیل انرژی خورشیدی در تنوع بخشی به شبکه برق نقش مهمی ایفا می کند. اگر یکی از منابع انرژی از کار بیافتند؛ داشتن منابع متنوع انرژی یکی از راه های جلوگیری از ضرر و زیان های وارده است؛ دقیقاً مانند اتفاقی که در فوریه 2021 در بحران انرژی تگزاس رخ داد.

ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در ایالات متحده تا مارس 2021 قادر است انرژی مورد نیاز 17.1 میلیون خانوار را تامین کند که 2.3% از کل انرژی برق ایالات متحده در مقیاس کاربردی را به خود اختصاص می دهد. کاملاً واضح است که هنوز راه درازی در پیش است. قطعاً سهم انرژی خورشیدی طی سالیان آینده افزایش می یابد؛ چرا که سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده در آوریل 2021 تخمین زده که حجم انرژی خورشیدی تا پایان سال 2021 حدود 16.1 گیگا وات و تا پایان سال 2022 حدود 5.8 گیگا وات دیگر افزایش خواهد یافت.

4- تجدید پذیر بودن

خورشید 6 میلیارد سال دیگر هم همچنان به درخشش خود ادامه خواهد داد. خورشید آخرین منبع تجدید پذیر انرژی است که در خدمت جامعه بشریت است، و تنها کاری که باید انجام داد این است که یک سلول خورشیدی را در معرض پرتوهای آن قرار داد و از یک منبع انرژی مستمر و رایگان بهره برد. انرژی خورشیدی یک راهکار عالی برای کاهش ردپای کربن خانوار و تامین انرژی از یک منبع تجدید پذیر و مستمر محسوب می شود.

5- طول عمر بالا

یکی از جالب ترین ویژگی های تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی این است که هیچگونه قطعه متحرکی در این سیستم ها وجود ندارد. سلول های خورشیدی فتوولتاییک در یک پنل خورشیدی از طریق یک واکنش شیمیایی در قالب یک واحد مهر و موم شده، برق تولید می کنند؛ از این رو پنل های خورشیدی عمری طولانی دارند.

اکثر پنل های خورشیدی خانگی دارای ضمانت نامه های 25 ساله هستند و کارآیی آنها در طول عمر مفیدشان به ندرت کاهش می یابد. در واقع یک سیستم خورشیدی نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است که تا سال ها بازدهی مناسبی دارد.

6- توانایی تولید برق در هر شرایط آب و هوایی

علیرغم شایعاتی که در این زمینه وجود دارد؛ یکی از مزایای بزرگ پنل های خورشیدی این است که آنها می توانند در هر جایی از کره زمین و در هر شرایط آب و هوایی کار کنند. پنل های خورشیدی قادر هستند در شرایط برفی، بارانی، بارش تگرگ و یا حتی طوفانی برق تولید کنند؛ چون کافی است تنها مقداری از نور خورشید به این پنل ها برخورد نماید.

در واقع وجود برف باعث افزایش بهره وری پنل های خورشیدی می شود. با وجود اینکه بارش سنگین برف ممکن است برای پنل های خورشیدی مشکل آفرین شود؛ اما از آنجاییکه برف های سنگین تا متوسط در هنگام ذوب شدن بقایای گرد و خاک و آلودگی ها را از روی پنل های خورشیدی پاک می کنند، لذا باعث افزایش راندمان آنها می شوند. به علاوه کارآیی پنل های خورشیدی در هوای سرد افزایش می یابد؛ چرا که می توانند برق بیشتری با کارآیی بیشتر نسبت به آرایه هایی که در مناطق گرم تر نصب شده اند، تولید کنند.

7- دوره بازگشت سرمایه

محاسبه دوره بازگشت سرمایه یک سیستم خورشیدی، هزینه سرمایه گذاری اولیه را در طول عمر مفید آن تقسیم می کند. با محاسبه دوره بازگشت سرمایه پنل های خورشیدی متوجه می شوید که در صورت استفاده از این پنل ها تا چه اندازه سالیانه می توانید در هزینه های قبوض برق مصرفی خود صرفه جویی کنید؛ در ضمن خواهید فهمید بازگشت هزینه سرمایه گذاری اولیه شما چند سال زمان می خواهد.

دوره بازگشت سرمایه = هزینه سیستم ÷ صرفه جویی سالیانه در هزینه برق

دوره بازگشت سرمایه سیستم های مدرن خورشیدی، حدود 8 سال است. در این صورت چنانچه عمر مفید پنل های خورشیدی را بیست و پنج سال در نظر بگیریم؛ به این مسئله پی خواهیم برد که با سرمایه گذاری بر روی این سیستم ها می توانید 17 سال برق مصرفی خانه خود را به صورت رایگان تامین نمایید.

8- هزینه پایین نگهداری

از آنجاییکه سیستم های خورشیدی قطعات متحرکی ندارند و تنها گاهی اوقات به تمیز کردن و یک سرویس سالیانه نیاز دارند؛ لذا نگهداری آنها بسیار آسان و کم هزینه است. این موضوع نشان می دهد که هزینه های جاری یک سیستم خورشیدی خانگی حداقل است.

9- طرح های تشویقی

تمامی کشورهای جهان متعهد هستند که ردپای کربن (Carbon Footprint) خود را کاهش دهند و از منابع تجدید پذیری برای تولید انرژی استفاده کنند. از این رو دولت فدرال ایالات متحده، مشوق های مالیاتی سخاوتمندانه ای را برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی تعیین کرده است.

بسیاری از کشورها، شهرها و شهرک ها؛ تخفیف ها و مشوق های فراوانی را برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی ارائه می دهند. این مشوق ها به همراه هم می توانند هزینه های سیستم های خورشیدی خانگی را به میزان قابل توجهی پایین بیاورند؛ از این رو این سیستم ها برای صاحبان خانه ها جذاب تر و مقرون به صرفه تر می شوند.

خواه از این قضیه آگاه باشید و خواه نه؛ حقیقت این است که تولید برق مستلزم انتشار حجم بالایی از گاز کربن است. تولید برق از سوخت های فسیلی، مسئول انتشار 25% از کل گازهای گلخانه ای منتشر شده از جمله دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و گازهای فلوئوردار می باشد. در واقع برقی که با نام «انرژی قهوه ای (Brown Power)» شناخته می شود؛ همان برقی است که از زغال سنگ و سایر گازهای طبیعی وارد شبکه برق شده و برق خانه های شما را تامین می کند.

سیستم های بهره گیری از انرژی خورشیدی، بخش بزرگی از پازل انتشار گازهای گلخانه ای را جدا کرده و انرژی های پاک را جایگزین آن می کنند. فناوری های فتوولتاییک (پنل های خورشیدی) و نیروگاه های انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) هر دو قادر هستند این انرژی پاک را تولید کنند؛ به گونه ای که هر دو به منابع انرژی سازگار با محیط زیست تبدیل شده اند. از این رو شما که خانه خود را با انرژی خورشیدی تغذیه می کنید؛ در واقع در حال کاهش ردپای کربن (Carbon Footprint) خانه تان و تاثیرات کلی زیست محیطی خود می باشید.

به طور مثال ایالات متحده در پایان سال 2020، ظرفیت GWdc 97.7 در زمینه تولید انرژی خورشیدی به صورت آنلاین را داشته که حدود 19 گیگاوات (GWdc) از این ظرفیت تنها در سال گذشته نصب شده است. این حجم بالای انرژی قادر است تا برق 18 میلیون خانوار آمریکایی را تامین کند. از نقطه نظر انتشار کربن، بهره گیری از این حجم بالای انرژی پاک، به معنی کاهش ردپای کربن ایالات متحده به اندازه مقدار کربن ذخیره شده در 2 میلیارد اصله درخت است.

دسترسی به اعتبارات مالیاتی سرمایه گذاری خورشیدی (ITC) برای راه اندازی تاسیسات خورشیدی

کنگره ایالات متحده در سال 2006، قانون سیاست انرژی (Energy Policy Act) را تصویب کرد و اعتبارات مالیاتی سرمایه گذاری خورشیدی (ITC) بخشی از این قانون است. این کمک هزینه دولتی که به ITC معروف است؛ باعث خلق صنعت عظیم خورشیدی شده که امروزه مشاهده می کنید. صنعت خورشیدی ایالات متحده از زمان تصویب قانون ITC بیش از 10000% رشد کرده، و توانسته صدها هزار شغل ایجاد کند و میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق نماید. تمام این اتفاقات مهم به دلیل این تخفیف مالیاتی رخ داده اند.

این اعتبار مالیاتی در سال 2019 حدود 30% بود؛ به علاوه دولت قصد دارد همانند اعتبارات بهره گیری از انرژی بادی، این اعتبار مالیاتی را نیز کاهش دهد. با این حال مزایای این قانون برای مشتریان مسکونی از سال 2019 به مدت دو سال دیگر تمدید شده است. امروزه قانون ITC حدود 26% از کل مالیات نصب سیستم های خورشیدی، اعم از مجموعه های مقیاس کوچک پشت بامی تا نیروگاه های مقیاس بزرگی که برق مصرفی هزاران خانه را تامین می کنند، را کاهش می دهد. تا قبل از سال 2024، اعتبار ITC فقط برای پروژه های خورشیدی در مقیاس بزرگ در دسترس خواهد بود.

اما در حال حاضر نیازی به نگرانی نیست؛ چون هنوز هم می توان از این فرصت مقرون به صرفه برای سرمایه گذاری در یک سیستم خورشیدی خانگی که تا چند سال دیگر هزینه های خود را پرداخت خواهد کرد، استفاده نمود. تنها کافی است در حال حاضر از این اعتبارات استفاده کرده و به انرژی پاک خورشیدی روی بیاورید.

10- فروش مجدد برق و افزایش درآمد با فروش انرژی مازاد خورشیدی به شبکه برق

ژنراتورهای خورشیدی با تزریق انرژی مازاد خانوارها به شبکه برق در زمان افزایش مصرف، فشار وارده بر شبکه برق را کاهش می دهند. آیا می دانستید خانوارهایی که دارای پنل های خورشیدی هستند می توانند با فروش برق مازاد تولیدی خود به شبکه برق درآمد کسب کنند؟

سیستم های خورشیدی متصل به شبکه علاوه بر اینکه می توانند انرژی مورد نیاز خانه را تامین کنند؛ به شبکه برق هم خدمات ارائه می دهند. در این صورت چنانچه برق تولیدی شما مازاد بر مصرف‌تان باشد؛ می توانید آن را به شبکه برق بفروشید. گاهی اوقات قادر خواهید بود تا برق مازاد خود را با قیمت یارانه ای به دولت واگذار نمایید؛ از این رو می توانید به آن به چشم یک منبع درآمد مناسب برای جبران هزینه قبوض انرژی مصرفی خانوار خود نگاه کنید.

چنانچه میزان تولید برق پنل های خورشیدی شما بیش از مصرف‌ تان باشد؛ می توانید با انتقال برق مازاد تولیدی خود به شبکه برق درآمد کسب کنید. برخی از شرکت هایی که در زمینه نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی فعالیت می کنند؛ برق مازاد تولیدی شما را نیز خریداری می کنند. گاهاً درآمد این برق مازاد در قالب اعتبارات در اختیار آن خانوار قرار می گیرد.

11- سازگار با محیط زیست

از آنجایی که ساخت و راه اندازی سیستم های خورشیدی، مسائل زیست محیطی عمده ای با خود به دنبال ندارد؛ از این رو می توان به این نتیجه رسید که آنها نسبت به روش های سنتی تولید برق از طریق سوخت های فسیلی، سازگارتر با محیط زیست هستند. پس سیستم های خورشیدی علاوه بر اینکه در هزینه های شما صرفه جویی می کنند؛ سازگار با محیط زیست هم هستند. چه چیزی از این بهتر.

12- پیشرفت های علمی

سیستم های خورشیدی تا پنج سال قبل به دلیل هزینه های نصب و راه اندازی بالا، و ناکارآمدی در زمینه تبدیل انرژی خورشیدی به برق، واقعاً از نظر تجاری مقرون به صرفه نبودند. اما در حال حاضر همه چیز با کاهش قیمت این سیستم ها و افزایش کارآمدی آنها در زمینه تولید برق تغییر کرده است. این پیشرفت ها همچنان ادامه پیدا می کند؛ زیرا فناوری های نویدبخش و جدید به دست آمده از طریق آزمایشگاه ها، راه خانه شما را پیدا خواهند کرد. از این رو سیستم های خورشیدی خانگی روز به روز مقرون به صرفه تر و مناسب تر خواهند شد.

معایب انرژی خورشیدی

با وجود اینکه معتقدیم انرژی خورشیدی می تواند جهان را متحول کند؛ اما باید توجه داشته باشید که انرژی خورشیدی کامل و بی نقص نیست. لذا در ادامه قصد داریم به برخی از معایب بهره گیری از انرژی خورشیدی بپردازیم.

1- در دسترس نبودن برای همگان

پنل های خورشیدی به فضای زیادی برای نصب نیاز دارند. هر چند با افزایش کارآیی پنل های خورشیدی، فضای مورد نیاز برای نصب آنها کاهش می یابد؛ اما اگر می خواهید حجم قابل توجهی از برق خورشیدی تولید کنید، به پشت بام بزرگی برای نصب پنل های خورشیدی نیاز دارید.

همه پشت بام یا باغ بزرگی ندارند که بتوانند پنل های خورشیدی را در آن نصب کنند. این اصل به ویژه در مورد شهرهایی که اکثر خانه های آنها آپارتمانی و کوچک هستند بیشتر صدق می کند؛ چرا که آنها غالباً فضای بسیار کمی برای نصب پنل های خورشیدی دارند.

در این زمینه کار زیادی نمی توان انجام داد؛ فقط می توان افرادیکه دارای فضاهای بزرگتر برای نصب سیستم های خورشیدی هستند را تشویق نمود تا بیش از نیازشان برق تولید کنند. این کار در حال حاضر انجام می شود؛ زیرا خانه هایی که متصل به شبکه برق هستند، می توانند مازاد برق تولیدی خود را به شبکه برق بفروشند.

در واقع می توان گفت که انرژی خورشیدی هرگز یک روش تجدید پذیر تامین انرژی برای همه خانه ها نخواهد بود؛ اما در صورتی که تولیدکنندگان برق خورشیدی تشویق شده و پاداش های مناسبی به آنها اعطا شود، می توان تمام مزایای انرژی خورشیدی را به صورت عادلانه بین همگان تقسیم کرد.

2- محدودیت های آب و هوایی و مکانی و زمانی

سیستم های انرژی خورشیدی در مکان های دارای آب و هوای خشک و تمیز، بهتر از مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب و ابری هستند، کار می کنند. این بدان معناست که انرژی خورشیدی خانگی در برخی از شهرها و مکان ها بازده بیشتری نسبت به بقیه دارد.

این یک حقیقت انکارناپذیر است که پنل های خورشیدی نصب شده در پشت بام نمی توانند در شب برق تولید کنند. هر چند بخش کوچکی از نور خورشید توسط ماه منعکس شده و جذب پنل های خورشیدی می شود؛ اما باید پذیرفت که شب تاریک است و وقتی نوری وجود نداشته باشد، پنل های خورشیدی هم نمی توانند برق تولید کنند.

این امر زمانی اهمیت پیدا می کند که بخواهید کلاً از شبکه برق خارج شوید و 100% انرژی مصرفی خود را توسط پنل های خورشیدی تامین کنید. چنانچه به شبکه برق متصل نیستید؛ باید از دستگاه های ذخیره انرژی (که رایج ترین آنها یک باتری لیتیومی یونی است) بهره بگیرید تا بتوانید در شب از برقی که پنل هایتان در طول روز تولید کرده اند، استفاده کنید. در غیر این صورت مجبورید برای روشن نگهداشتن خانه خود به چراغ های نفتی متوسل شوید.

3- هزینه اولیه بالا و هزینه بر بودن نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی

میزان سرمایه لازم برای سرمایه گذاری بر روی سیستم های خورشیدی، با وجود مشوق های دولتی و کاهش هزینه های این سیستم ها، هنوز هم قابل توجه است. هر چند ثابت شده که سیستم های خورشیدی بازده بلند مدت و مناسبی دارند؛ اما حقیقت این است که در وهله اول برای نصب آنها باید پول پرداخت کرد.

سرمایه گذاری در خرید و راه اندازی پنل های خورشیدی، تا حد زیادی شبیه خرید ماشین است. نصب پنل های خورشیدی روی پشت بام خانه، یک سرمایه گذاری قابل توجه و بزرگ است. اما اگر در این زمینه کاملاً تحقیق کرده و مزایا و معایب آن را سبک و سنگین کنید، و تصمیم هوشمندانه و آگاهانه ای بگیرید؛ سرمایه گذاری انجام خواهید داد که تا سالیان متمادی بازده قابل توجه و مستمری خواهد داشت.

اما ممکن است از دید برخی نتیجه نهایی ارزش سرمایه گذاری پول و وقت را نداشته باشد که آن هم تا اندازه ای قابل درک است. حتی با کاهش 26% اعتبار ITC، باز هم متوسط هزینه نصب پنل های خورشیدی به ازای یک سیستم 10 کیلو وات ساعتی در سال 2021 چیزی در حدود 20 هزار دلار است. به همین دلیل غالباً شرکت های فعال در این عرصه برنامه هایی برای کمک به افرادیکه مایلند از انرژی خورشیدی استفاده کنند، اما نمی توانند هزینه اولیه نصب این پنل ها را بپردازند، در نظر گرفته اند.

4- هزینه باتری و گران تمام شدن ذخیره انرژی خورشیدی

سیستم های خورشیدی درون شبکه ای نیازی به باتری های ذخیره ساز ندارند؛ اما اگر بخواهید در هنگام قطعی برق از برق تولیدی سیستم های خورشیدی خود استفاده کنید، داشتن آنها الزامی است. هر چند وجود باتری های ارزان قیمت و با ظرفیت بالا باعث سهولت ذخیره انرژی در حجم های بالا می شود؛ اما در حال حاضر فناوری پاشنه آشیل سیستم های خورشیدی است. باتری هایی که می توانند حجم بالایی از برق را ذخیره کنند، بسیار گران هستند؛ ولی جنبه مثبت ماجرا این است که فناوری تولید این باتری ها به سرعت در حال پیشرفت است و قطعاً در آینده هزینه این باتری ها کاهش پیدا خواهد کرد.

حقیقت این است که دستگاه های ذخیره انرژی پنل های خورشیدی، هزاران هزار دلار قیمت دارند. یکی از پیشرفته ترین محصولات در بازار امروز، باتری تسلا پاور وال (Tesla’s Powerwall) است که قیمت آن در آوریل 2021 بالغ بر 7200 دلار بوده که میزان نیاز به این باتری های خورشیدی به مصرف فعلی برق شما بستگی دارد. به علاوه شرکت Tesla باتری های پاور وال را تنها به کسانی می فروشد که پنل های خورشیدی خود را نیز از آنها خریداری می کنند.

دلیل گران بودن سیستم های ذخیره انرژی و در کل انرژی ها، ناشناخته بودن این حوزه است. در سال 2010 باید 40000 دلار برای یک سیستم ذخیره انرژی خورشیدی پرداخت می کردید؛ در حالیکه این قیمت امروزه نصف شده است. به نظر می رسد در 10 سال آینده هزینه نصب و راه اندازی پنل ها و باتری های خورشیدی، خیلی کمتر از امروز خواهد بود.

به همین دلیل امروزه اکثر مالکان پنل های خورشیدی از روش مترینگ خالص استفاده می کنند. به این ترتیب ارائه دهنده برق موظف می شود مازاد برق تولیدی را خریداری کند. در این صورت مازاد برق تولیدی به شبکه برق انتقال می یابد. شرکت برق نیز در ازای میزان برقی که به شبکه تحویل می دهید به شما هزینه آن را پرداخت می نماید.

5- قابل حمل نبودن و دشوار بودن نقل و انتقال پنل های خورشیدی پس از نصب

از نظر فنی می توانید پنل های خورشیدی نصب شده در خانه فعلی‌تان را به خانه جدیدتان انتقال دهید؛ با این حال این اتفاق در واقعیت هرگز رخ نمی دهد. اما چرا؟ از آنجاییکه پنل های خورشیدی به صورت سفارشی متناسب با پشت بام منزل شما طراحی می شوند؛ لذا انتقال آنها به یک مکان جدید منطقی نیست.

در بیشتر مواقع قیمت پنل های خورشیدی نصب شده روی پشت بام یک خانه جزء قیمت آن مسکن محاسبه می شود و در واقع فرد با خرید خانه، مالک آن پنل ها نیز می گردد. پژوهشی که توسط آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (Lawrence Berkeley National Laboratory) صورت گرفته، نشان می دهد که یک آرایه خورشیدی می تواند ارزش یک خانه را در حدود 15000 دلار افزایش دهد. بنابراین حتی اگر مجبور شوید از پنل های خورشیدی مورد علاقه خود دل بکنید؛ عملاً می توانید هزینه آنها را از خریدار منزل خود دریافت کرده و با این مبلغ پنل های جدیدی برای منزل جدیدتان تهیه نمایید.

سیستم های خورشیدی برای جایی که قرار است نصب شوند، طراحی می گردند. این بدان معنی است که اگر به یک خانه جدید نقل مکان کنید؛ نمی توانید سیستم خورشیدی خود را به آن خانه ببرید. اما نصب و راه اندازی یک سیستم خورشیدی ارزش خانه شما را افزایش می دهد؛ لذا در صورتیکه به خانه جدید نقل مکان کنید می توانید هزینه این سیستم را از مالک جدید ساختمان دریافت نمایید.

6- انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از تولید و حمل و نقل

استخراج مواد اولیه ساخت، مونتاژ و حمل و نقل پنل های خورشیدی و سایر اجزای این سیستم ها، ضمن انتشار دی اکسید کربن تاثیرات زیست محیطی فراوانی به همراه دارد. این اصل در مورد تمام محصولات تولیدی دیگر نیز صدق می کند. قطعاً مزایای بلند مدت انرژی های تجدید پذیر خورشیدی، می تواند این تاثیرات زیست محیطی را جبران کند.

7- دفع مواد سمی و ساخت برخی از پنل های خورشیدی با فلزات کمیاب زمین

برخی از اجزای سیستم های خورشیدی سمی هستند و دفع آنها دشوار است؛ به ویژه موادیکه در باتری ها مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو باید در هنگام دفع اجزای تخریب شده سیستم های خورشیدی، به دفع ایمن آنها توجه شود. با این حال عمر مفید طولانی سیستم های خورشیدی به کمک آنها می آید؛ زیرا حجم و تعداد دفعات دفع زباله های سمی کاهش می یابد.

اصطلاح «فلزات کمیاب زمین» مقداری گمراه کننده است؛ در واقع این فلزات در حجم بالایی عرضه می شوند. با این حال از آنجاییکه این عناصر برای استفاده در توربین های بادی و سلول های خورشیدی استخراج می گردند؛ لذا تاثیرات منفی بر محیط زیست و انسان هایی دارند که آنها را استخراج می کنند.

در ضمن این عناصر بار سیاسی نیز به همراه دارند. چین در فاصله بین سال های 2014 تا 2017، حدود 80% از نیاز ایالات متحده به عناصر کمیاب زمینی را تامین کرده است. این عناصر که نقش بسیار مهمی در توسعه فناوری های مدرن ایفا می کنند؛ نقش بسزایی در شکل گیری کل بازار جهانی دارند.

خوشبختانه شرکت های پیشرو در عرصه تکنولوژی مانند اپل، در حال بررسی روش هایی برای بازیافت این عناصر کمیاب زمین هستند؛ بدین صورت عرضه آنها پایدار می شود و هزینه آنها به دلیل افزایش روزافزون تقاضا، افزایش نمی یابد.

نتیجه گیری در مورد مزایا و معایب انرژی خورشیدی

بررسی جوانب مثبت و منفی سیستم های خورشیدی به شما کمک می کنند تا در مورد استفاده یا عدم استفاده از سیستم های خورشیدی به صورت عقلانی و حساب شده عمل کنید. کاملاً مشخص است که اگر فضا و بودجه لازم برای سرمایه گذاری در اختیار داشته باشید؛ مطمئناً از نصب یک سیستم خورشیدی منتفع خواهید شد.

هر چند باید نکات منفی را نیز در نظر بگیرید؛ اما حقیقت این است که مزایای سیستم های خورشیدی آنقدر زیاد است که قطعاً در آینده سهم آن از سبد انرژی خانوارها و کشورها افزایش خواهد یافت. وقتی جهان به استفاده مستمر از منابع تجدید پذیر به جای منابع تجدید ناپذیر ادامه دهد؛ افراد بیشتری به مزایای این منابع انرژی پی خواهند برد.

مزایا و معایب انرژی خورشیدی

مزایای انرژی خورشیدیمعایب انرژی خورشیدی
صرفه جویی در هزینه قبوض برقمقدور نبودن استفاده برای همگان
مصون ماندن از افزایش قیمت برق در آیندهوابسته بودن به شرایط آب و هوایی و مکانی
تجدید پذیر و ماندگار و دوستدار محیط زیستهزینه بر بودن راه اندازی تاسیسات خورشیدی
دوره کوتاه بازگشت سرمایههزینه های باتری و ذخیره انرژی خورشیدی
هزینه نگهداری پایینقابل حمل نبودن و مشکل جابجایی آنها بعد از نصب
بهره مندی از مزایای طرح های تشویقیانتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از تولید و حمل و نقل
امکان فروش برق مازاد خورشیدیدفع مواد سمی
کاهش ردپای کربننیاز تجهیزات تولید انرژی خورشیدی به فلزات کمیاب زمین
دریافت کمک های مالی برای نصب پنل های خورشیدی
تولید برق در هر نقطه ای از کره زمین 
کاهش فشار روی شبکه برق 

با توجه به مزایا و معایب انرژی خورشیدی آیا انرژی خورشیدی ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

از دیدگاه ما بله. البته شاید این اصل برای همه صدق نکند؛ بنابراین در واقع باید جوانب مثبت و منفی این کار را در نظر بگیرید و براساس مصلحت و شرایط خود دست به انتخاب بزنید. پس به 11 مزیت و عیب استفاده از انرژی خورشیدی که در جدول زیر خلاصه شده اند توجه کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.

همچنین به یاد داشته باشید که سیستم های خورشیدی پشت بامی تنها گزینه انتخابی نیستند؛ هر چند ممکن است رایج ترین راه بهره گیری از انرژی خورشیدی باشند، اما راه های دیگری هم برای بهره گیری از این انرژی پاک وجود دارد. امروزه برخی از شرکت ها، برنامه های متنوعی برای بهره برداری از انرژی خورشیدی، با یا بدون استفاده از پنل ها ارائه می دهند. به هر حال همه ما باید به سوی آینده ای سبزتر حرکت کنیم؛ حال با هر ابزاری که در اختیار داریم.

این مطلب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید!