چگونگی کاهش ردپای کربن با استفاده از انرژی خورشیدی

امروزه اصطلاحاتی مانند گازهای گلخانه ای، اثر گلخانه ای، ردپای کربن (Carbon footprint) و بسیاری از عبارت های دیگری که به تاثیر ما بر محیط زیست اشاره دارند، به مفاهیم رایجی در زندگی روزمره تبدیل گشته اند. استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، تاثیر مثبت بسیار زیادی بر محیط زیست ما خواهد گذاشت. خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارند که ما را به سمت عادت های سبزتر همچون کاهش ردپای کربن سوق می دهد؛ از راهکارهای ساده گرفته تا پروژه های بزرگتری مانند نصب پنل های خورشیدی در خانه های شخصی. ما در این مقاله قصد داریم بر روی ردپای کربن تمرکز کنیم و روشی برای کاهش آن به شما پیشنهاد دهیم.

منظور از ردپای کربن چیست

ردپای کربن مقدار کل گازهای گلخانه ای تولید شده ای است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت های انسانی ارتباط دارد و معمولاً برحسب تن معادل با دی اکسید کربن (CO2) بیان می شود. گازهای گلخانه ای معمولاً از این طرق منتشر می شوند: حمل و نقل، پاکسازی زمین، تولید و مصرف مواد غذایی، سوخت، تولید کالاها، چوب، جاده ها، ساختمان ها و خدمات. ردپای کربن شامل مجموع تمام گازهای دی اکسید کربنی است که به واسطه فعالیت های شما در یک بازه معین (معمولاً یک ساله) در جو منتشر می گردد.

ساده تر بگوییم شما در هنگام رانندگی ماشین خود دی اکسید کربن منتشر می کنید؛ زیرا موتور ماشین سوخت می سوزاند، از این رو بسته به نوع سوخت مصرفی و مسافتی که طی کرده اید، مقداری دی اکسید کربن تولید می کنید. در ضمن وقتی خانه خود را با نفت، گاز و ذغال سنگ گرم می کنید؛ باز هم CO2 تولید می نمایید. حتی اگر خانه خود را با وسایل برقی حرارت دهید، باز هم دی اکسید کربن انتشار می دهید؛ زیرا تولید برق نیز مستلزم انتشار دی اکسید کربن است. حتی غذاها و کالاهایی که می خرید هم دی اکسید کربن به جو منتقل می کنند؛ چون تولید آنها باعث انتشار CO2 می شود.

چند مورد زیر اطلاعات جالبی در مورد انتشار گاز دی اکسید کربن در اختیار شما قرار می دهند:

  • هر یک از فعالیت های زیر یک کیلوگرم دی اکسید کربن به ردپای شخصی شما اضافه می کنند.
  • طی کردن مسافت 6.5 تا 7 مایل با استفاده از وسایل نقلیه عمومی (قطار یا اتوبوس)
  • طی مسافت 3.75 مایل با اتومبیل شخصی خود
  • طی مسافت 1.375 مایل با هواپیما
  • کار کردن با کامپیوتر خود به مدت 32 ساعت (فرض شده مصرف برق کامپیوتر 60 وات است)
  • تولید 5 عدد کیسه پلاستیکی
  • تولید 2 عدد بطری پلاستیکی
  • ردپای کربن خانواده های ساکن در ایالات متحده، 5 برابر بیشتر از میانگین جهانی است؛ به گونه ای که هر خانواده سالیانه بیش از 10 تن گاز دی اکسید کربن منتشر می کند. یکی از بهترین راه ها برای کاهش ردپای کربن خانوارها؛ رانندگی کمتر، استفاده از وسایل نقلیه کارآمدتر و یا بهره گیری از وسایل نقلیه عمومی است.

هر چند این آمار حقیقتاً تکان دهنده هستند؛ اما لازم نیست وحشت کنید. کارهای زیادی برای کاهش ردپای کربن یا انتشار دی اکسید کربن وجود دارند. به عنوان مثال می توانید: در صورت امکان به جای استفاده از اتومبیل، پیاده روی کرده و یا از دوچرخه استفاده کنید؛ از مواد غذایی ارگانیک بهره بگیرید؛ همیشه لامپ های اضافی را خاموش کنید و غیره. اما اگر جسورتر هستید و دوست دارید چیزهای جدید را به کار بگیرید؛ می توانید با سرمایه گذاری در سیستم های انرژی خورشیدی، برق لازم برای سرمایش یا گرمایش منزل خودتان را با روشی پاک تهیه کنید.

انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی به انرژی برگرفته از خورشید گفته می شود که توسط خانه ها و یا کسب و کارها به عنوان انرژی گرمایشی یا تبدیل شده، مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی خورشیدی توسط سطحی که انرژی خورشید را به خود جذب می کند و به واسطه روشی تبدیلی، به برق یا گرما تبدیل می گردد. این انرژی با استفاده از انواع پنل های خورشیدی مستقیماً به برق تبدیل می شود؛ برای تبدیل آن به گرما نیز کلکتورهای حرارتی به کار می رود.

چرا انرژی خورشیدی سبز است؟

زیرا تنها به نور و انرژی خورشید متکی است که نه تنها رایگان و همیشه در دسترس است؛ بلکه کاملاً سبز می باشد. هیچ کدام از سیستم های خورشیدی در هنگام نصب سر و صدای خاصی ندارند. کافی است تنها این پنل ها را روی سقف خانه خود نصب کنید تا به راحتی نور خورشید را به خود جذب کنند.

عوامل مختلفی وجود دارند که باید قبل از خرید پنل های خورشیدی به آنها توجه کنید؛ از این رو لازم است قبل از انتخاب یک تامین کننده مناسب، کاملاً تحقیق کنید و قیمت ها را با هم مقایسه نمایید.

انتخاب سیستم خورشیدی مناسب جهت کاهش ردپای کربن

به نظر می رسد استفاده از انرژی خورشیدی راهکار بسیار مناسبی برای کاهش ردپای کربن شما باشد. قطعاً در هنگام انتخاب یک سیستم خورشیدی و یک تامین کننده مناسب با سوالات زیادی مواجه می شوید. شرکت دادمان یزد اطلاعات مختلفی را در مورد این انرژی سبز در اختیار شما قرار می دهد. قطعاً با استفاده از این اطلاعات خرید آگاهانه تری خواهید داشت.

فراموش نکنید که به غیر از نصب یک سیستم خورشیدی مناسب، کارهای دیگری مانند بهبود عایق بندی فضای خانه و قرار دادن دادن پنجره ها در موقعیت مناسب نیز نقش مهمی در به حداکثر رساندن استفاده از انرژی های طبیعی دارند. در ضمن به غیر از بهره برداری از انرژی خورشیدی، می توانید با استفاده از روش های دیگری نیز ردپای کربن خود را کاهش دهید. کافی است نیم نگاهی به خلاقیت و سبز بودن داشته باشید؛ به عنوان مثال چرا هفته ای یک بار با دوچرخه سر کار نمی روید؟

این مطلب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید!