انرژی خورشیدی در اقتصاد رو به پیشرفت هند

دسته بندی: اخبارموضوعات مرتبط: ,
انرژی خورشیدی در اقتصاد رو به پیشرفت هند

هند سریعترین اقتصاد در حال رشد را دارا می باشد و برای حفظ این سرعت رشد اقتصادی، نیاز دارد تا به امنیت در حوزه انرژی دست یابد. علاوه بر این، رشد اقتصادی، افزایش رفاه، رشد نرخ شهرنشینی و بالارفتن مصرف انرژی منجر به افزایش تقاضا برای انرژی در کشور شده است. تا ژوئیه ۲۰۱۶ هند با تولید GW 304.76 برق پنجمین تولید کننده جهان لقب گرفت و در کنار آن باید گفت که %۶۰ این انرژی از نیروگاههای سوخت فسیلی بدست آمده است.  بخش انرژی برق در این کشور  با دو چالش بی سابقه روبه رو است که به شدت نیز به آنها وابستگی دارد، اول زغال سنگ وارداتی و دوم هزینه رو به رشد آن.
هند به واسطه موقعیت جغرافیایی و سیاسی خود در منطقه، وابستگی زیادی به سوخت وارداتی دارد و این مقوله برای رشد اقتصادی کشور تعیین کننده می باشد. برای کشوری با نواحی جغرافیایی متنوع نظیر هند، انرژی تجدید پذیر مناسبترین نوع انرژی محسوب می گردد و می توان برق صدها روستا و منطقه دور افتاده را از این طریق تآمین کرد و پاسخگوی نیاز افراد در کشور در سطح کلان بود. همچنین بدون آلدوگی محیط زیست، رفاه عمومی نیز حاصل می گردد.
هند یک کشور گرمسیری در بین مدار ۸ درجه و ۳۷ درجه عرض شمالیست و میانگین دمای سالانه در این کشور بین ۲۵ تا ۲۷.۵ درجه می باشد؛ با ۳۰۰ روز آفتابی و صاف در سال و میانگین تابش خورشیدی kWh/m۲ ۷-۴ پتانسیل بهره برداری از انرژی خورشیدی بالایی دارد و با وجود سواحل طولانی نیز می توان در طول سال از انرژی باد در این منطقه بهره برد.
در حقیقت، دولت هند تمایل دارد تا ظرفیت خورشیدی خود را در طول ۵ سال آینده با ترویج پروژه های خورشیدی غیرمتمرکز و قابل نصب بر روی پشت بامها ارتقا بخشد. مطالعه ای که توسط تری انجام شده اینطور برآورد می کند که پتانسیل تولید انرژی SPV قابل نصب بر روی پشت بام در این کشور برابر با GWp 124 می باشد ( بر اساس بازار اسکان شهری در هند).
بالغ بر سه دهه است که کشور هند تلاش های قابل توجهی در راستای توسعه تکنولوژی انرژی خورشیدی PV داشته است. در ابتدا در اواخر دهه ۱۹۷۰ مرکز Central Electronics Limited (CEL) به عنوان یک بخش عمومی مسئولیت توسعه فناوری PV را در سطح کشور به عهده گرفت و بعد از آن با کسب موفقیت در فعالیت های تحقیقاتی خود شروع به ساخت واحد آزمایشی با سلولهای خورشیدی و ماژول PV با ظرفیت MWp 1 تحت عنوان برنامه توسعه ملی انرژی فتوولتاییک خورشیدی کردند. از آنجاییکه دولت هند متعهد به انرژی پاک شده، بزرگترین برنامه جهان برای تولید GW 100 توان خورشیدی مرتبط به شبکه را تا سال ۲۰۲۲ در دستور کار خود قرار داده است.  در حال حاضر، هند جزو ده کشور برتر جهان در زمینه سرمایه گذاری در انرژی تجدید پذیر می باشد.
برای رسیدن به این هدف بزرگ (GW 100)، یک برنامه جامع متشکل از تحقیق و توسعه، پیاده سازی و بهره برداری، وارد کردن به بازار تجاری، توسعه صنعتی و ارتقاء آگاهی عمومی در مورد فناوری PV توسط وزارت انرژی های نو و تجدیدپذیر (MNRE) راه اندازی شده است.

این مطلب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید!